Akademia Odkrywców Drukuj
Akademia_Odkrywcow_2012_male

Akademia Odkrywców

14 i 15 maja 2012r. w Zespole Szkół Publicznych w Rymaniu gościła POMYSŁOWA FABRYKA, czyli wystawa edukacyjna pt. "AKADEMIA ODKRYWCÓW" realizowana w ramach programu „Szkoła – Fascynująca Przestrzeń Edukacji”. Wystawa została zorganizowana bezpłatnie dzięki dofinansowaniu FUNDACJI PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza.

 

IMG_9430_a

W projekcie uczestniczyli uczniowie Szkoły Podstawowej oraz Gimnazjum. Udział w wystawie dał szansę dzieciom i młodzieży na nowatorską formę edukacji i poznawanie świata przez samodzielne doświadczenia. Uczniowie naszej szkoły pod czujnym okiem przewodników wystawy mieli wyjątkową okazję uczyć się poprzez doświadczenia. Animatorzy oprowadzali i  informowali przy każdym stanowisku ( a było ich 27!!!) o najważniejszych i najciekawszych rzeczach, jakie można zaobserwować wykorzystując elementy przygotowanych na nich zestawów urządzeń;  podpowiadali jak z nich korzystać,  by uzyskać przewidywany efekt.

IMG_9448_a

A czym można się było pobawić???

W ręce uczniów  dostały się m.in. „Kołyska Newtona”,  równia pochyła, kula plazmowa, półkule magdeburskie, lewitująca piłka, „ Figury Lissajous”, rurowa oktawa, mikroskop stereoskopowy i cyfrowy. Za pomocą tych i wielu jeszcze innych urządzeń uczniowie mogli m.in. zaobserwować zasadę momentu bezwładności; zachowania energii ( wyścigi kulek); zrozumieć zjawisko zorzy polarnej i obrazu na płaskim ekranie telewizora ( kula plazmowa - tworzyła wokół siebie pole elektromagnetyczne, pobierające energię  z przedmiotów w nim się znajdującym - kalkulator przestał działać!!! - plazma wybrała z niego całą potrzebną do pracy moc); przekonać się, że ludzkie oko jest powolne ( złudzenie optyczne), a mózg tworzy sobie, tak zwane skróty myślowe, dzięki którym nasz narząd wzroku daje sobie radę z szybko przemykającymi obrazami. Ponadto uczniowie za pomocą drewnianych klocków mogli zbudować most bez użycia kleju czy gwoździ – zaobserwowali wykorzystanie rozkładu sił rozpierających, który już w starożytności stosowano do budowy akweduktów; przekonali się, że w grze w bilard nie wystarczy tylko umieć odpowiednio uderzać, ale ważna jest przede wszystkim umiejętność przewidywania konsekwencji w perspektywie kolejnego zagrania.

IMG_9453_a

Ciekawym doświadczeniem była również zabawa z rurową oktawą. Rury o różnej długości od najdłuższej do najkrótszej zostały zamontowane pionowo na ramie. Za pomocą gumowej paletki uczniowie uderzali w górne wyloty rur, z których wydobywały się dźwięki  o różnych tonach – najczęściej grany utwór to - „Wlazł kotek na płotek”. Dużym zainteresowaniem cieszył się tzw. lustrzany mix.- specjalne lustro, które pozwoliło dwóm siedzącym naprzeciwko siebie osobom zobaczyć wspólną twarz.

IMG_9456_a

Uczestniczący w przedsięwzięciu uczniowie byli pod ogromnym wrażeniem wystawy.

Znakomicie się bawili, poznając jednocześnie prawa fizyki i zgłębiając tajemnice nauki. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że nauka poprzez doświadczenie jest ciekawsza i bardzo działa na ich wyobraźnię.

Dziękujemy organizatorom Pomysłowej Fabryki z Koszalina – panu Tomaszowi Pietruszyńskiemu za możliwość udziału w projekcie.

IMG_9462_a